DIY sengerand

Listen over nødvendige indkøb inden afrejse er fortsat lang. Især med den lille in mente. Så i skarp alliance med en god veninde kastede vi os over endnu et gør-det-selv projekt i form af en sengerand. Jeg undrede mig over, at de koster op mod 600 kr i diverse forretninger og tænkte, at det måtte man kunne gøre billigere – og hvor vanskeligt kunne det være, at sy nogle stoffer sammen med lidt vat imellem.

Inspirationen hertil fandt jeg faktisk via. tre hjemmesider; Moderlivs for at forstå konceptet med to farver, Et Tandløst Smil for at sikre mig at pippingtråden sad rigtig og Plum Mums for at vide, hvordan pladevatten skulle syes på. Dels fordi jeg ville have to slags stof, en pippingtråd og bruge pladevat i stedet for skumgummi. Sengeranden er 3 meter lang og 25 cm høj, da det skulle være et kompromis, der gør den anvendelig i både en vugge (med mindre liggemål) og senere en tremmeseng.

Jeg har brugt

  • 3×1 m2 pladevat, som jeg syede sammen til 3mx25 cm.
  • 2×1 m bomuldsstof
  • pippingtråd
  • bånd til at binde om tremmerne.

Stoffet syede jeg sammen i hver farve så det målte 3m x ca. 27 cm (1 cm til at sy sammen). Udfordringen, som min kære veninde gjorde mig opmærksom på var, at striberne på det ene stofstykke jo skulle flugte. Altid godt at have flere øjne på sagen.

På det mørkeblå stofstykke syede jeg pippingbåndet på ca. 1 cm fra kanten.

Med pladevatten syet sammen og de to stofstykker samlede jeg alle tre dele (pladevatten nederst og stofferne ret mod ret) og syede det sammen på de to langsider og i den ene ende. Den sidste ende skulle stå åben, så man afslutningsvist kunne vende det hele om, så vatten kommer ind mellem de to stofstykker og retsiderne vender udad.

Hele herligheden kostede ca. 220 kr. og tog 3-4 timer. Helt klart værd at give sig i kast med.

For nylig havde vi et møde med fragtfirmaet, som skal stå for at pakke(!) og fragte vores ting til Jakarta. Da vi flytter ind i et møbleret hus, er der selvfølgelig nogle møbler, vi lader stå til opbevaring herhjemme. Udfordringen er, at de ting som skal fragtes, skal sendes hele to måneder før, vi ankommer til Indonesien. Det harmonerer ikke så godt med babyens ankomst, da vi uundgåeligt bliver nødt til at sende en del babyudstyr afsted. Men det lader alligevel til at løse sig, ikke mindst fordi man må have ekstra baggage med på flyet, når man rejser med et spædbarn.

På hæklefronten har der selvfølgelig heller ikke været stille, og jeg kan godt forstå, hvordan Jacobs forundring efterhånden er eksponentielt stigende med antallet af nørklerier herhjemme. Men på frøkenen og baronen’s hjemmeside faldt jeg over et hæklet tinsoldat. Eller garder om man vil. Ikke desto mindre en rigtig fin og ligetil opgave, hvor man kun skal veksle mellem at hækle rundt og skifte farve. Den er hæklet på pind tre med en længde på ca. 17 cm. Man kan med fordel hækle den på pind 2,5 og evt. korte nogle runder af i hver farve, hvis man vil have den mindre. Og så er den stoppet ud med hobbyfyld og to bjælder, så den nok skal larme, når sønnike føler for at slå os i hovedet med den. Ellers er jeg efterhånden begyndt at tælle ned og glæde mig til barselsorlov, som starter i slutningen af denne måned.

 

